こんにちは。
トライデントコンピュータ専門学校、CGスペシャリスト学科の岡大輔です。
学校では、ゲームのグラフィックについて学んでいます。将来は国内外問わず活躍できる3DCGデザイナーをめざして日々努力しています。
私はCEDECに去年初めて参加して、普段お店やネットにあるゲームがどのように作られたかを知ることができたり、様々な人と交流したりして非常に刺激を受けました。今年も参加したいという思いが強く、学校の先生の勧めでスカラーシップに応募させていただきました。幸運にも、スカラーシップ生として選ばれ、今年は去年以上に濃い4日間を過ごすことができました。
私がCEDECに参加したいと思ったのは、学校では教わることのできないゲーム業界を中心としたコンピュータエンターテイメントの世界の現状や現在様々な企業が取り組んでいることなどを実際に業界で活躍されている方から聞くことのできる絶好の機会だと思ったためです。
今回のカンファレンスでは主にヴィジュアルアーツの講演を聴きました。その中で、私が特に興味を持ったのは北田栄二さんによるセッションでした。セッションでは、北田さんが実際に海外のCGスタジオで働いて帰国して感じたことを話してくれました。日本と海外での環境や制作スタイルの違い、CGのテクノロジーに対する理解度の違いなど、日本のCGプロダクションが見習うべき点が非常にあることなどを話してくれました。この講演自体は、現在CG関連の仕事に関わっている方に向けられた内容だったと思いますが、将来海外でも3DCGの仕事をしたいと思っている私にとっては大変参考になるお話でした。今後、自分自身がどのような方向をめざすのか、どういうスキルを身につけるかを考えさせられる講演でした。その他のセッションでも、実機上でのグラフィック描画のために取り入れた技術の解説など大変勉強になる話が盛りだくさんでした。オキュラスが体験できる場所などもあり、最新の技術に触れたりもしました。
また、今回のイベントでCEDEC2日目のデベロッパーズナイトやゲーム会社での訪問でお会いした方とお話し、お互い意見交換を交わすなどして、とても有意義な時間を過ごすことができました。今どんな事を学校あるいは会社でしているかであったり、将来の夢や野望などを熱く語り合いました。また、自分の作品集であるポートフォリオを見てもらい、意見をもらったことで、今後の制作のモチベーションアップにも繋がりました。様々な人と交流して、学生と社会人で考え方の違いはあると思いますが、楽しく、おもしろいゲームを作りたいという気持ちが一緒だと思いました。また、みんな同じ気持ちだからこそCEDECのような場で意見交換をして、国内のゲーム業界が盛り上げようという熱気を感じました。
CEDECスカラーシップでの4日間はとても貴重な体験となりました。学生とゲーム業界で仕事をされている方とこんなにも身近に話すことができるのは滅多にない機会でした。今回イベントを通して得た知識を今後に活かし、自分からも発信できるように努力していきたいと考えています。
このような体験ができて大変嬉しく思っています。今回のスカラーシップの運営に携わった小野さん、そして会社訪問させていただいたAiming、たゆたう、ジープラの皆様、本当にありがとうございました。
そして、スカラーシップの学生の皆様、お互いに切磋琢磨しスキルを磨き、これから活躍できるように頑張っていきましょう!
CEDEC Scholarship Report 09 / Daisuke Oka (Trident College of Information Technology)
Hello. My name is Daisuke Oka, and I am studying in the CG Specialist Department of the Trident College of Information Technology.
At school, my studies are focused on game graphics. I am working hard everyday to achieve my goal of becoming a 3D CG Designer who can work anywhere in the world.
It was my first time attending CEDEC last year. From the insight into how the games in stores and on the net are made, to the various people I got to meet, I was galvanized by my experience at the conference. I had a strong desire to attend CEDEC again this year, so I followed my college teacher’s recommendations, and applied for the scholarship. Fortunately, I was chosen as a scholar, and got a much deeper experience this year than the previous year.
The reason I wanted to attend CEDEC was because it is an excellent opportunity to hear from active developers things related to the industry that can’t really be taught in school, such as the state of the computer entertainment world, or what various companies are working on at the moment.
This time around, I mainly attended lectures related to the visual arts. Among those that I went to, I was especially interested in the session by Kitada Eiji. In it, Mr. Kitada gave his first-hand experience and reflections on working in an overseas CG studio after returning to Japan. He talked about the differences in environment and production styles between Japan and other countries, the differences in the understanding of CG technology, and how there is a lot to be learned from Japan’s CG production. While I believe the content of the lecture itself was oriented towards people who are currently involved in CG-related jobs, as someone who wants to work overseas in 3D computer graphics in the future, I still learned a lot from it. It was a lecture that made me reflect on the direction I should head towards for the future, and on the skills that I should learn. There were lots of other things I learned too from the other sessions, such as explanations on the technology that was incorporated to allow for graphics drawing on modern equipment. There were also places that allowed you to try out the latest technologies, and I got to experience using the Oculus.
I also had a very meaningful time from talking to and exchanging opinions with the people at the conference’s Developers’ Night, and at the game studios that we visited. I had passionate conversations with those people about what they were currently doing either at school or at work, and about what their dreams and ambitions were. Getting them to view and give feedback on my portfolio also led to me being greatly motivated to create more work. Even though I think that the students and the people in the industry had different ways of thinking, it seemed that they all had the same desire to create fun and interesting games. From this shared desire that has led everyone to gather at a conference like CEDEC and exchange opinions, I felt the fervor and passion from Japan’s game industry.
Those four days during the CEDEC scholarship was an anamzing experience. It was a rare opportunity for us, as students, to get to speak so closely with those currently in the industry. I will be sure to make good use of the knowledge I have gained from this experience, and to continue working hard towards my goals.
I am incredibly happy to be granted such an experience. To Mr. Ono, who was involevd in managing the scholarship, and to everyone at the companies we visited – Aiming, Tayutau, and GeePlus – thank you so much.
And to my fellow scholars, let’s continue honing our skills, and work hard towards being able to one day work together in the industry!